A színfalak mögött: Az ápolók egy napja

A betegek nagyon jól tudják, hogyan zajlik egy hemodialízis kezelés a NephroCare központokban – legalábbis az ő szemszögükből. De vajon mi történik a színfalak mögött az első beteg érkezése előtt és az utolsó beteg távozása után?

Szekeres Ágnes, a ceglédi NephroCare központ főápolója arról beszél nekünk, hogyan telnek a központban dolgozó ápolók mindennapjai.

5:00 – Korai érkezés

A személyzet napja jóval az első beteg érkezése előtt kezdődik. Általában egy csésze kávéval kezdjük a napot. Közben megbeszéljük az előző nap eseményeit, és átfutjuk az aznapi teendőket.

5:00 – 5:50 – Előkészületek

A ceglédi Dialízis Központban reggel 5 óra körül kezdődik az élet, ki busszal, ki autóval, ki kerékpárral érkezik munkahelyére. A reggeli betegműszak hatkor kezdődik. A csapatnak kevés idő áll rendelkezésére a felkészülésre, hogy az első beteg érkezésekor már minden készen álljon. A napi teendők listája:

  • A  vízelőkészítő és a központi koncentrátum ellátórendszer bekapcsolása.
  • A vízminőség, a vízkeménység, és a klórtartalom ellenőrzése, vízóra leolvasása.
  • A dialízis  készülékek bekapcsolása és ellenőrzése,  a fertőtlenítőszer eltávozásának kontrollja tesztcsíkkal.
  • Vérszerelékek és dializátorok előkészítése. A kezelésekhez szükséges anyagok előkészítése. A betegek személyre szabott heparin adagjának előkészítése.
  • Anyagok előkészítése centrális véna katéterrel, illetve arteriovenózus fisztulával rendelkező betegek csatlakoztatásához.
  • A felületek és az eszközök fertőtlenítésére alkalmazott oldatok elkészítése.

5:40 – 5:50 – Megérkeznek az orvosok és az első betegek

Ettől kezdve már látható a munkánk a betegek számára. Minden dialízis kezelést azzal kezdünk, hogy megmérjük a beteg testsúlyát, és szappanos vízzel lemossák a fisztulás karjukat. Ezután a kezelő helyhez kísérjük a beteget.

6:00 – 10:30 – Zajlanak a dialízis kezelések

A standard kezelés 250-270 perc posztdilúciós online hemodiafiltrációt foglal magában. Ez idő alatt legfontosabb feladatunk a betegek megfigyelése, és a kezelés problémamentességének biztosítása.  

Ápolóink keményen dolgoznak azért, hogy minden betegünk megkapja a maximális figyelmet.  Amikor az idő engedi, az ápolók előkészítik a kezelés befejezéséhez szükséges anyagokat, és felkészülnek a következő betegek fogadására.

Egész napos elfoglaltság

A személyzetnek a betegek ellátása mellett számtalan egyéb tennivalója van:

  • Adatok rögzítése az Európai Klinikai Adatbázisban (EuCliD®)
  • Orvosi vizsgálatok időpontjának egyeztetése betegeinkkel, valamint azokkal, akik a transzplantációs várólistára szeretnének felkerülni
  • Laboratóriumi vizsgálatok tervezése, vérvétel, vérminták előkészítése; a teszteredmények bevitele az EuCliD® rendszerbe
  • A minőségellenőrzéssel és a környezetvédelemmel kapcsolatos napi papírmunka intézése
  • Étrendi konzultációk, beszélgetés a betegekkel, szükség esetén pszichológiai támogatás
  • Intenzív osztályon lévő betegek kezelésének megszervezése
  • Gyógyszerek tárolása és kiadása, a kapcsolódó adminisztráció nyomon követése

11:30 – A reggeli betegműszak vége

A délelőtt nagyon gyorsan eltelik. Amikor elköszönünk az utolsó betegektől, már javában zajlik a dialízis készülékek belső kémiai fertőtlenítése. Ezután a felületek fertőtlenítése következik. A következő feladat: a veszélyes hulladék kezelése, kijelölt helyre szállítása és tárolása. Végül átadjuk a dialízis kezelőt a takarító személyzetnek.

11:30 – 12:15 – Pihenő, időpont egyeztetés

Mielőtt elölről kezdődik a folyamat a betegekkel, az ápolók pihennek egy keveset és elfogyasztják jól megérdemelt kávéjukat. Ebben az időszakban történik az időpont egyeztetés is a betegekkel, valamint a heti betegszállítás szervezése, bár ez naponta változhat. Mivel a dialízált betegek egy része dolgozik, többnyire az időbeosztásuk szerint alakítjuk a kezelések időpontját. Ez gyakran nem könnyű, de mindig találunk megoldást. Feldolgozzuk az arra vonatkozó igényeket, ha valaki üdülése alatt szeretné igénybe venni a központ szolgáltatásait, és rendszeres kapcsolatot tartunk a többi dialízis központtal.

Este tízig folyamatosan dolgozunk, még két betegműszakkal, majd a nap végén megkezdjük az előkészületeket a következő munkanapra. A csapatmunka az egész nap során kulcsszerepet játszik, ez teszi lehetővé, hogy magas színvonalú szolgáltatást nyújtsunk betegeinknek.

A kiemelkedő színvonal biztosítása

Annak köszönhetően, hogy rendszeresen részt veszünk a különböző szakmai továbbképzéseken és e-learning kurzusokon, a legmagasabb színvonalú szolgáltatásokat tudjuk biztosítani betegeinknek.

Szolgáltatásaink minőségét a rendszeres auditok, a Fresenius Medical Care hálózati főápolója által végzett ápolásszakmai látogatások és a hatósági ellenőrzések garantálják. Célunk az, hogy minden betegünknek mindenkor a lehető legmagasabb színvonalú ellátást nyújtsuk.

Csapatmunka

A betegek csak az ápolószemélyzet tagjaival találkoznak a dialízis kezelések során. Azonban a háttérben komoly csapatmunka zajlik annak érdekében, hogy minden gördülékenyen történjen.

A gazdasági referens, a műszaki gondnok, a technikus és az informatikus mind nélkülözhetetlen a mindennapi működésünkhöz. A kezelésekhez szükséges eszközöket, anyagokat és koncentrátumokat meg kell rendelni, rendszerezve és megfelelő körülmények között kell tárolni. Nem kevésbé fontos a berendezések és az épület karbantartása és a szükséges javítások elvégzése. Informatikai rendszerünk pedig nélkülözhetetlen ahhoz, hogy pontos nyilvántartást vezessünk az általunk nyújtott kezelésekről.