A vesebeteg étrend 2. alappillére

Kontrollálja folyadék fogyasztását, és só helyett használjon fűszernövényeket és fűszereket

Nagyon fontos, hogy folyadék bevitelét szabályozza, egyszerűen azért, mert szervezete visszatartja a folyadékot. A felesleges folyadékmennyiség rossz hatással lehet az egészségére, és magas vérnyomást, szívproblémákat és nehézlégzést okozhat.

Mennyit ihatok naponta?

Orvosának kell meghatároznia napi folyadék szükségletét. Ez általában 0,5 literrel haladhatja meg a 24 óra alatt ürített vizelet mennyiségét. Ne feledje, hogy nem csupán az olyan italokat kell folyadéknak tekintenie, mint például a víz, kávé, tea, vagy tej, hanem a szobahőmérsékleten folyékony ételeket is, például az ivójoghurtot, jégkrémet, vagy leveseket.

Mit tehetek folyadék bevitelem szabályozásáért?

A nagyon kis italmennyiségek fogyasztása egyértelműen az egyik legfontosabb változtatás a táplálkozásában. A folyadékbevitel nyilvántartásának egyszerű módja, ha magával visz egy vizespalackot, amely tartalmazza a teljes megengedett folyadék mennyiséget az adott napra. Az étkezőasztalnál használhat kisebb poharakat, ezzel becsaphatja a mennyiség érzékelését.

És mit tehetek, ha megszomjazom?

Léteznek jó tanácsok és trükkök arra vonatkozóan, hogyan csökkentheti szomjúságát. A szomjúság csökkentésének egyik nagyon hatékony módja, ha langyos vízzel öblögeti a száját, vagy gargalizál. Naponta legfeljebb 4 alkalommal tehet a szájába egy fél szelet citromot, ez frissesség érzését kelti!

Ha a folyadékbevitel szabályozása komoly probléma az Ön számára, szomjúsága csökkentésének egy másik módja, ha cukormentes rágót rág. A forró napokon pedig készíthet citrom, vagy egyéb savanyúgyümölcs cseppekkel ízesített jégkockákat.

Azért kell kerülnöm a sót, mert szomjas leszek tőle?

Igen, ez jelenti a probléma egyik felét. A só megköti a vizet, ezért amikor sót fogyaszt, szervezete vizet „kér” ennek hatására. A só felhalmozódik a szervezetében, és olyan komoly egészségügyi problémákhoz vezethet, mint például a magas vérnyomás, vagy az agyvérzés. A sópótló készítményeket, vagy az alacsony nátrium tartalmú sókat is tanácsos kerülnie. A sópótló készítmények legtöbbje nagy mennyiségű káliumot tartalmaz, mely nagy mennyiségben szintén nagyon veszélyes a szervezete számára.

Hm. De a legtöbb étel nagyon íztelen só nélkül…

Igaz, kultúránkban a só nagyon elterjedt ízesítő, a világ más részein azonban alig használnak sót. Ezekben a kultúrákban fűszernövényeket és fűszereket használnak só helyett. Természetesen nincs arra okunk, hogy ne tegyünk mi is így.

Tehát hogyan ízesíthetem az ételeimet?

Kezdje el a sót olyan ízekkel helyettesíteni, mint például a fokhagyma, hagyma, zeller, vagy egy kis ecet, és használjon például metélőhagymát, petrezselymet, oreganót, kakukkfüvet, stb. Ezzel növeli az ízérzékelését, és nagymértékben csökkenti az egészségügyi problémák kockázatát. Ne használjon olyan intenzív fűszereket, mint például a chili, vagy a bors – ezek szintén növelik a szomjúságérzetet.

Még egy javaslat: kerülje a feldolgozott készételeket, ezek általában több sót tartalmaznak, mint amennyit tanácsos fogyasztania.

Ne feledje:

  • gondosan ügyeljen a folyadék bevitelre: a folyadékbevitelre általában nem lépheti túl a napi 0,5 litert pluszban (a vizelet mennyiségétől függően)
  • a só megköti a vizet, próbálja alacsonyan tartani a sófogyasztását
  • kerülje a sópótló készítmények használatát
  • helyettesítse a sót fűszernövényekkel és fűszerekkel, a csípős fűszerekkel azonban bánjon óvatosan
  • szomjúsága csökkentéséhez gargalizáljon langyos vízzel